web analytics

De vorderingen

Test

Nieuwe look blog

Prettige feestdagen en een gezond en voorspoedig 2018.

Nieuwe server.

Onze oude Synology Nas is nu na 7 jaar vervangen door een nieuwe en veel snellere. Een grote verbetering in de performance.

Laatste tellerstanden

Gevaren kilometers : 2912

Motor uren: 353,1

Sluizen: 484

Tunnels: 8

Reisdagen: 144

Diesel plusminus: 1800 liter

Als de kapiteinse zin heeft komt er nog een laatste blog afsluiting.

Duisburg 28-9-17

Hallo beste lezers ja het is een hele tijd geleden dat jullie iets van ons hoorden. Maar nu toch een berichtje. Het ligt voornamelijk aan mijn stemming om een blog te schrijven. (zeg maar dat ik sacherijnig word omdat het weer niet lekker is) Dat mag natuurlijk niet maar ik hou zo van een lekker zonnetje ’s avonds lekker op het achterdek met een lekker wijntje!!! Enzo. Na Toul zijn we na een paar overnachtingen Metz gegaan waar we ook 2 nachten hebben gelegen dan doen we de gebruikelijke dingen waarvan het de stad ingaan natuurlijk het leukste is. Na Metz zijn we in Schwebsange terecht gekomen en hebben daar getankt de diesel was daar 0,98 euro per liter dus lekker goedkoop en ook daar zijn we een dag extra gelegen, zo ook in Schweich dan de volgende 2 havens de volgende dag verder te zijn gegaan belanden we in Cochem daar zij we heerlijk de stad in geweest en weer een paar leuke dingen gekocht. In de haven van Cochem lag nog een Duitse boot de Muddi met Heinz en Gaby en daar zijn we verder de Moezel mee opgevaren. Op een gegeven moment vroeg hij of wij bij hem in de haven kwamen liggen en dat hij dan ’s avonds dan BBQ zou organiseren en dat deed hij dus heel gezellig tot in de late uurtjes en de nodige flessen wijn. Jammer genoeg moesten we om in Koblenz stad te komen met een bus en ook nog overstappen dat vonden wij een beetje lastig ook voor het hondje. Dus na twee dagen zijn we overgestoken (de Rijn) naar een jachthaven waar we al meerdere keren waren geweest, daar vaart een veerpontje en brengt je in 10 min. naar de overkant en later weer terug, dat was voor het hondje en ons veel prettiger. Ook daar weer heerlijk rondgewandeld met een terrasje zo hier en daar. Daarna volgden Mondorf en Düsseldorf met in Düsseldorf drie overnachtingen ook hier weer lekker rond slenteren gelukkig was het mooi weer. Toen heel toevallig kwamen we bij een winkel waar we al vaker zijn geweest, met Kerst artikelen nou dan weet je het wel Corry was al in de winkel, ik heb één Kerstding gekocht en één vogeltje dus dat viel wel mee. Andries een hele mooie riem heel bijzonder en twee armbanden van leer ook heel mooi. Ja en nu liggen we in Duisburg waar we nog nooit geweest altijd voorbij gevarenzijn,  maar nu hadden we zoiets van hier gaan we even kijken als het goed is liggen we in het centrum van de stad, je zou zeggen dat zie toch, maar we liggen in een diepe kom aan het eind van een werkhaven waar allemaal nieuwbouw omheen staat dus het is moeilijk om het te zien. Vanmiddag gaan we de stad in even kijken of het ook zo gezellig is. Het varen op de Rijn vind ik heerlijk met een snelheid van zo’n 18 km tussen de grote boten doorvaren en rekening houdend met onder blauw varen ja dat vind ik wel wat. Gelukkig mag ik van Andries varen omdat hij weet dat ik dat graag doe. Ja en dan zijn we haast aan het eind van de maand, en dat betekend dat we richting huis gaan en dat voelt ook weer goed aan, we zijn nu een half jaar op de boot, (de maand April waren we in de haven van Heenvliet) dus het wordt wel weer eens tijd, het is mooi geweest en goed. (An en ik leven nog steeds in goede harmonie en houden nog steeds van elkaar) (hoe is het mogelijk met zo’n kattenkop) Ja we zijn waarschijnlijk halverwege volgende week weer in Heenvliet en gaan dan met Bram het weekend naar het Brielsemeer met de maandag en dinsdag erbij. Jullie krijgen nog een blog met het aantal sluizen( 482+1 Heenvliet) tunnels/km./liters diesel enz. We hebben veel gezien en moeten dat nog een beetje verwerken.  Eén conclusie is wel terecht geloof ik en dat is dat door de verwaarlozing en onderhoud van de waterwegen in Frankrijk er over een paar jaar niet meer te varen is.

In ieder geval tot voor nu groetjes van de A.J.

Toul donderdag 7 september 2017

Hallo   allemaal , hier een berichtje vanuit Toul. Ja hoor het was een stuk makkelijker en minder zwaar dan het eerste stuk, het ging allemaal voorspoedig tot het laatste paar sluizen er was er één die ging maar voor de helft open één deur dus, er zat precies een stok tussen de muur en de deur dus die ging niet open, wij zijn er maar tussen door gevaren met de stootwielen omhoog anders paste het niet en zijn verder gevaren, je moet zo lang wachten op iemand van de V.N.F. meestal ben je er zo’n half uur aan kwijt, toen naar de laatste sluis op het canal des Vosges waar we onze afstand bediening in moesten leveren, die moest je in een soort stalen box gooien daarna aan de stang trekken, maar dat werkte natuurlijk niet. Andries bellen en na een tijdje kwam er een goed gevulde dame ons redden (haha) Na deze redding kregen we een aantal zeer grote sluizen, als je daar dan in ligt dan zijn ze enorm maar dat komt omdat je zolang  in kleine sluizen hebt gelegen, dat je maatgevoel een beetje van slag is. Ja en dan komen we hier in Toul aan gaat Andries naar de V.N.F. omdat wij onderweg al berichten van een site van de V.N.F. hadden gekregen dat er op de Maas verschillende stukken gestremd waren maar wij natuurlijk optimistisch dat tegen de tijd dat wij er zijn is er geen stremming meer, maar dat was iets  té. Dus moesten wij de route aanpassen en gaan nu via de Moezel en de Rijn terug er zit niets anders op!! Als we maar thuis komen toch? Doordat er een sluis hier bij de haven gestremd is vanwege een nieuwe brug, liggen we hier nu drie dagen en gaan morgen weer verder richting Luxemburg.

Verder gaat alles zo’n zijn gangetje en wij doen jullie dan ook de groetjes vanaf de A.J.

Girancourt  31-8-17

Hallo allemaal, nu netjes op tijd een berichtje uit Frankrijk. Inmiddels liggen we op canal des Vosges ongeveer halverwege en haast op de top van het kanaal. We zijn lekker opgeschoten doordat alle sluizen met de lage kant open stonden. Natuurlijk moesten we dan wel op het knopje drukken van het apparaatje dat we bij sluis één hebben gekregen. We hebben welgeteld vier tegenliggers gehad dus dat is erg weinig. We hebben de agenda van 2014 gevonden hier aan boord, en daarin stond dat we hier 13 sept hier ook lagen dus we zijn nu ongeveer 14 dagen eerder. We hebben wel een beetje door gevaren omdat de waterstand hier toch wel zo’n 15 á 20 cm lager is. Om het risico te vermijden dat er een vaar verbod gegeven wordt zijn we maar een beetje doorgegaan. We liggen nu een dag stil want ja hoor! Het heeft geregend en geregend vannacht, nu drupt het nog na, inmiddels is het wel flink afgekoeld. Als het morgen weer zo hard regent dan blijven we nog een dag liggen. Gisteren hebben we 27 sluizen gedaan van 3 mtr. hoog dat was best zwaar zo zwaar dat ik mezelf een maand vakantie heb beloofd om uit te rusten van alle vermoeienissen. (hahaha) we zitten nu op ongeveer 400 sluizen en krijgen er tot aan de grens met België zeker zo’n 100 erbij. (dan verdien ik toch wel een vakantie) door België met de Maas komen er vast nog wel meer bij.(ik heb nu geen zin omdat uit te zoeken we merken het vanzelf wel). De hond vind dit weer heerlijk voor het eerst kwam ze vanmorgen heel enthousiast  met een speeltje aandraven zo van kijk ik vind dat je maar eens met me moet spelen het is nu niet zo warm. Ze heeft het inderdaad erg warm gehad, vaak koelde we haar af, door onder het varen haar met het buiten water nat te sproeien en vaak hielp dat wel een beetje.  Om het verhaal af te ronden nog wat informatie over wat we zien als we varen dat is (ja nu komt het) water, bomen, koeien (daardoor zijn we heel vaak gestoken door steek vliegen, ze waren natuurlijk het gekste op mij, zacht vlees hé) maar goed we waren  aan het beschrijven wat we zien onderweg, sluis deuren en sluis deuren nu hoor ik jullie denken, maar dat wist ze toch, ja natuurlijk wist ik dat maar misschien wordt het een beetje saai, en mis ik Nederland een beetje. Alles hier is verwaarloosd, slecht onderhouden bomen die over het water liggen, geveld door een storm na eerst opgevreten te zijn door parasieten, schimmels e.c.t. de rest staat er erg zielig bij en dan denk zoveel werklozen waarom zetten ze die niet aan het werk, ze krijgen toch een uitkering dan is het probleem toch grotendeels opgelost. Er staan huizen bij de sluizen waar vroeger de sluismeester woonde die staan leeg en zijn totaal verwaarloosd die kunnen toch een beetje opgeknapt woorden met een moestuintje erbij en het leven kost je niets. Maar ik zal wel te simpel denken er zullen best wel haken en ogen aan zitten. Het is gelukkig niet mijn probleem maar ik denk er aan. Nu moet ik stoppen  met dit geleuter en ga ik verder met genieten van alles wat we meemaken. (ook dat doen we volop hoor!!!) Morgen varen we de trap af naar beneden dat betekent dat de sluis boven staat er in varen en dan zakken, dat is minder zwaar dan omhoog gaan.

Ik ga stoppen de hartelijke groetjes van de bemanning van de A.J.